Sunday, May 10, 2009

DeDiCaTiON To Pn. FaDZiLah Md Isa


Hari ibu... a day specially for all mothers out there... for me hari2 adalah hari ibu... stiap hari akan memikirkan tentang mak.... mak yang menjadi nadi kekuatan dalam mengharungi hidup ini... mak juga guru pertama buat segala2nya...... mak juga guru di rumah dan di sekolah.

sewaktu kecil.. mak seorang yang tegas... dan aku plak seorang yang nakal... masih jelas diingatan kena sesah dengan batang bunga pagar hanya kerana aku lewat pulang dari bermain ketika petang dan masih belum bersiap2 untuk mengaji..... itu belum lagik cubitannya atau pun rotan ketika salah mengalun kan ayat2 suci al-quran..... ketika di sekolah usah kata la.. sape cakap jd anak cikgu nie leh wat apa saja... pantang salah pasti kena.. x cukaup kat skol.. kat umah pun kena... org lain 6 tahun baru masuk tadika.. tapi aku 5 tahun da masuk tadika.. umur 6 tahun masuk darjah satu.

biler angah lahir.... aku mula merasakan mak lebih sayangkan angah dari aku.. (parah kan aku nie... kecik2 lagik da pandai terasa.. hehehe...).. tapi biler alang lahir.. semua nya macam biasa... may be sebab jarak umur aku dan alang terlalu jauh... menyebabkan aku ngan angah lebih rapat... then ada eka.. ada apit. as time goes by.. aku da mula menjalani kehidupan di asrama..

biler masuk sekolah asrama.. tiap2 minggu aku mesti balik umah x balik pun outing...... mana tak nya jarak asrama dan umah cuma 5 cm dalam peta... mak pun kalu x der aktiviti skolah... tak penah fail datang menjengok aku kat asrama tuh... masih aku ingat lagik mak marah hanya disebabkan aku berkeras untuk keluar dari smka. maaf kan along.... along tahu sekolah itu baik.. tapi along belum tentu boleh survive disana.... 2 minggu mak tak nak ckp ngan aku... hanya lepas masuk sekolah teknik... baru mak ok....

aku tahu... adakalanya aku melukakan mak ngan tindakan aku.. tapi mak tak penah mengeluh di depan aku. tapi ayah yang akan bagitahu bahawa mak kecewa... kerana itu.. aku cuba sedaya nya untuk tidak menghampakan mak dan ayah. aku da x nak mak mengangis lagi kerana aku...dulu aku garang ngan adik2... aku tahu mak sedih... tapi masa tu aku geram ngan sorang2... as time goes by.. segalanya berubah,... kini kami lebih mesra.. walau kadang2 tu naik juga suara.. seperti kata mak... "korang nie biler gelak x ingat dunia.... then muncung berhari2... then gelak balik.....". hehehe.. air dicincang tak akan putus. seperti kata seorang teman.... blood thicker than water. sejauh mana kita pergi... keluarga tetap dihati...

biler aku disahkan pregnant n melalui hari2 sebagai ibu hamil.. aku mulai faham tentang pengorbanan seorang ibu... setiap tindakan ada reasonnya sendiri. aku pun da jadi mama.aku n mak skang da jadi my best frenz... boleh hang out to any where....shopping sesama... boleh cerita apa sahaja.. boleh share problem... plan aku sejak lepas konvo ... setiap tahun aku akan bawak mak n ayah to vacation... n my dreams to antar both of my beloved parent to mekah untuk mengerjakan fardu haji. semoga ia akan menjadi kenyataan...

untuk mak.... along sayang mak... sayang sangat2. semoga mak sihat selalu dan bahagia selalu.... maafkan along atas semua kesalahan yang penah along wat...





for all insan yang digelar mak... mama... umi.. bonda... mommy and apa jua panggilannya.. selamat meyambut hari ibu... jasa mu tidak ternilai...... semoga kalian berbahagia selalu. antara lagu untuk semua ibu.... Bonda by M.Nasir

Mengapa kanta ini masih berkaca
Sedangku telah pun terima di dalam redha
Segala kepahitan
Pengalaman menjadi penawar
Mengejar impi ke pintu Syurga


Duhai bonda

Bilakah akan ku kecapi kasturi

Penebus maruah

Dan semangat lama


Mengapa sinar neon dan gedung indah

Kotaraya yang menjanjikan sejuta rasa

Sejuta haruman

Kini menjadi penjara jiwa

Ku yang merindukan ketenangan


Duhai bonda

Hari-hariku kini berlalu

Bagaikan bahtera

Tanpa layar dan kemudi


Bonda

Akhirnya terbongkar jua rahsia

Tangisan dan gurindam

Keramat kasih sayangmu


Bonda

Saat dan pertemuan semula

Kita kali ini

Akan ku abadikan

Keramat kasih sayangmu


Oh! bonda

bonda

1 comment:

mas said...

wah syahdu sungguh....
mmmm...mmg mak lah segala2nya kan...sedy le bila tiba part2 igt kisah2 silam ni kan...huhuhu...